سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رایانه

کارساز(Server) به سیستم کامپیوتری پرقدرتی اطلاق می‌شود که در یک شبکه برای وظیفه‌ای خاص، نقشی را بر عهده می‌گیرد. سیستم های کامپیوتری کارساز معمولا از سخت افزاری پرقدرت و نرم‌افزاری منعطف و پایدار برای ارایه دادن خدمات مورد نظر به مشتریان زیاد استفاده می‌کنند. سیستم عامل‌های شکل گرفته بر پایه لینوکس، به دلیل پایداری و انعطافشان، گزینه‌های محبوبی برای نصب بر روی سیستم‌های کارساز می‌باشند. نمونه نرم افزارهای مشهوری که معمولا تحت لینوکس به عنوان نرم افزار کارساز استفاده می‌شوند: اسکوئید (SQUID) کارساز پروکسی-کش (Proxy-Cacheبایند (BIND) کارساز سامانه نام دامنه (DNSآپاچی (APACHEکارساز وب پست‌فیکس(Postfix) کارساز پست الکترونیکی مای‌اس‌کیوال (MySQL) کارساز پایگاه داده .


 


نصب :


در ابتدا، مشکل بودن نصب سیستم‌های بر پایه لینوکس مانعی برای پذیرش آن بود، اما در سال‌های اخیر نصب لینوکس بسیار آسان شده‌است. بسیاری از توزیع‌ها دارای نصبی آسان و قابل مقایسه با نسخه‌های ویندوز می‌باشند. علاوه بر این، رایانه‌های شخصی که با توزیع‌های لینوکس وارد بازار شده‌اند و به آسانی از بسیاری از فروشنده‌های اصلی، همچون دل، هیولت-پاکارد و وال-مارت قابل تهیه می‌باشد.بیشتر شیوه‌های عمومی نصب لینوکس، توسط همه توزیع‌های مهم پشتیبانی می‌شود، که شامل اجرا از طریق لوح فشرده، حاوی برنامه‌های نصب و راه‌اندازی نرم افزارها می‌باشد. این لوح فشرده می‌تواند از طریق تصویر استاندارد (ISO image) بارگذاری شده باشد، به تنهایی و به قیمت بسیار پائین خریداری شود، یا می‌تواند در مجموعه نرم افزارهای تجاری اضافی ارائه شود.بعضی توزیع‌ها، همچون دبیان (Debian)، از طریق دستگاه‌های کوچکی مثل فلاپی دیسک، نیز قابل نصب هستند. پس از نصب ابتدایی بیشتر نرم افزارها از طریق اینترنت و لوح فشرده قابل بار گذاری و نصب می‌باشند.بعضی توزیع‌ها، همچون ناپیکس (Knoppix)، می‌توانند به صورت بی درنگ از طریق دیسک‌های زنده بسیار سریع تر از نصب بر روی دیسک سخت اجرا شوند. به این صورت که، یکبار از لوح فشرده راه اندازی می‌شود و می‌توان از لینوکس بدون هیچگونه تغییری در محتویات دیسک سخت استفاده کرد. به همین نحو بعضی توزیع‌های حداقل، همچون تامزروت‌بوت (Tomsrtbt)، بدون نیاز به تغییر محتویات دیسک سخت از طریق فلاپی دیسک، به صورت بی درنگ قابل اجرا می‌باشد.همچنین بسیاری توزیع‌ها از راه انداری بر روی شبکه پشتیبانی می‌کنند، پس همه مراحل نصب و پیکربندی دستگاه می‌تواند بر روی شبکه انجام شود .


 


پیکربندی :


 بیشتر پیکربندی‌ها در پوشه‌ای با نام etc/ ذخیره شده‌است، در صورتیکه کاربر- مخصوص باشد، فایل‌های پنهان در پوشه خانه کاربر قرار دارد. تعدادی از برنامه‌ها از پایگاه داده پیکربندی به عوض فایل استفاده می‌کنند. خوب است بدانید که فولدر یا پوشه? /etc مربوط به فایل‌های کانفیگ هستند که تمامی تنظیمات زمان اجرای آن سیستم عامل و وظایف آن را پیکر بندی می‌کند. بعضی از این تغییرات نیاز به یک سوئیچ -reconfigure برای اعمال و بروز شدن پیکر بندی‌های جدید دارد و نیازی به رستارت ( Restart ) کل سرور نمی‌باشد و بعضی دیگر به اندازه رستارت شدن یک سرویس که با دستور کوتاه service servicename restart نیز به سرعت و دقت امکان پذیر است.راه‌های بسیاری برای ایجاد تغییرات وجود دارد. آسان‌ترین راه، استفاده از ابزارهای آماده توزیع‌هایی همچون یاست (YaST) در (رایانه) (SuSE) یا مرکز کنترل در مندریک (Mandrake) استفاده کرد. انواع دیگر آن، مانند لینوکس‌کانف (Linuxconfابزارهای سیستم گنوم، و وبمین (Webmin) برای توزیع‌های ویژه نیستند. آن‌ها شامل بسیاری از امکانات پیکربندی توسط خط فرمان می‌باشند.از آنجایی که به طور متداول اکثر تنظیمات در فایل‌های متنی ذخیره شده‌اند، آن‌ها را می‌توان با هر ویرایشگر متنی پیکر بندی نمود.


 


پشتیبانی :


به طور معمول پشتیبانی فنی توسط فروشندگان تجاری و دیگر کاربران گنو/لینوکس در اجتماعات آنلاین، گروه‌های خبری و فهرست‌های پستی ارائه می‌شود. گروه کاربران گنو/لینوکس (LUGs) در همه جهان به کاربران بسیاری یاری می‌رساند.مدل کسب و کار اغلب فروشندگان تجاری لینوکس (برای مثال ردهت و ناول) بر پایهء دریافت حق‌الزحمه جهت پشتیبانی می‌باشد. اینگونه دریافت پشتیبانی در ازاء پرداخت پول برای کاربران تجاری لینوکس حایز اهمیت می‌باشد.



  • کلمات کلیدی : نصب، پیکربندی، پشتیبانی
  • نوشته شده در  یکشنبه 88/11/18ساعت  1:36 عصر  توسط لیلا 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    جنبش نرم افزارهای آزاد
    کاربردهای سیستم عاملهای شکل گرفته بر پایه لینوکس
    نرم افزارهای کارسازِ تحت لینوکس
    فهرستی از توزیعهای لینوکس