سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رایانه

توزیع‌های گنو/ لینوکس بسیار زیاد هستند . هر توزیعی برای کاربردی خاص ایجاد شده در زیر به برخی از آن‌ها اشاره شده‌است: فدورا ( fedora) ،لینوکس تجاری رِدهَت ،ناپیکس (knoppix) ،دبیان (Dibainاِسلَکوِر ،جِنتو ،مندریوا (ماندریک قدیم) ،توربو لینوکس ،سوزه ،اوبونتو (Ubuntu) ،کوبونتو ، ادوبونتو ،اکسوبونتو ، گوبونتو ، لینوکس شریف ، پارسیکس گنو/لینوکس (parsix) ، کارآمد ، مینت . قابل ذکر است که توزیع‌های لینوکس شریف، پارسیکس، شبدیکس، فارلیکس، کارآمد و سرآمد از توزیع‌هایی هستند که در کشور ایران و توسط برنامه نویسان ایرانی ایجاد و در حال توسعه هستند،؛ و از آن میان در حال حاضر پارسیکس و کارآمد در حال توسعه می‌باشند و شریف هم در نسخه رومیزی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی برای توسعه‌دهندگان توسعه نیافته است و تنها نسخه سرویس‌دهنده آن توسعه می‌یابد .


 Fedora


یکی از معروف ترین نسخه های گنو/ لینوکس است که توسط یکی از بزرگترین شرکت های دنیای لینوکس یعنی RedHat پشتیبانی می شود. این توزیع بسیار قدرتمند دارای کاربران بسیار زیادی است و در دو نسخه دسکتاپ و سرور عرضه می شود. آپدیت های پیاپی، پشتیبانی مناسب، نصب آسان، تنظیمات پیشرفته، پیکیج های نرم افزاری زیاد، فدورا را به یکی از انتخاب های اصلی کاربران گنو/لینوکس تبدیل نموده است. به علت پشتیبانی مناسب RedHat از این توزیع، شرکت های بسیار زیادی فدورا را به عنوان سیستم عامل خود انتخاب کرده اند و از آن برای کارهای مختلف خود بهره می برند. امنیت، پایداری و کارایی فدورا زبان زد بسیاری از کاربران لینوکس است. فدورا از نسخه ?? تصمیم گرفت تا به جای مکانیزم قدیمی بوت با نام RHGB که در ردهت استفاده می‌شود از روش جدیدی با نام Plymouth استفاده کند .Plymouth  خیلی زود حتی قبل از اینکه پارتیشن / متصل (mount) شود آغاز می‌شود و نیازی به سرور X هم ندارد و خیلی از مشکلات قبلی در طول زمان بالا آمدن سیستم را هم ندارد

 Plymouth به راه‌انداز  DRM kernel modesetting جهت نمایش صفحات گرافیکی خود نیازمند است اما قابلیت یک راه‌انداز متنی را نیز دارد که در صورت عدم وجود این راه‌انداز برای یک کارت گرافیکی خاص بتواند سیستم را راه‌اندازی کند.این راه‌انداز متنی همان صفحه مشکلی رنگ با خط سفیدی است که شما در هنگام آغاز سیستم فدورا ?? می‌بینید.



OpenSUSE


از زمانی که توزیع Suse بوجود آمد، سازندگان آن روی کاربران کامپیوترهای شخصی زوم کرده بودند. پس از اینکه در سال  ???? شرکت Novell شرکت تولید کننده Suse را خریداری کرد، دریافت آن را از اینترنت برای عموم میسر نمود. سپس ناول نام Suse را به OpenSUSE تغییر داد و آن را به صورت کاملاً آزاد در اختیار همه قرار داد. هم اکنون OpenSUSE انتخاب اول کاربران حرفه ای برای استفاده های شخصی است. دسکتاپ پیش فرض آن KDE است و از برنامه نصاب بسیار قدرتمندی بهره می برد. پایداری، ظاهر چشمگیر، گرافیک قوی، امنیت، تنظیمات پیشرفته از ویژگی هایی است که کاربران OpenSUSE از آن یاد خواهند کرد. این شرکت پس از عرضه نسخه OpenSuSE10.2، یک‌سال‌ونیم روی توسعه نسخه 3/10 زمان صرف کرد؛ مدت‌زمانی که با انتقاد بسیاری از کارشناسان مواجه شد، اما ناول این انتقاد را با انتشار نسخه 3/10 پاسخ دادناول در این نسخه پیشرفت‌های بسیار بزرگی را صورت داده است که تا پیش از این وجود نداشتند. ساده کردن نصب نرم‌افزار روی لینوکس، بهبود گرافیک و محیط‌های کاربری لینوکس، افزودن قابلیت‌های مالتی‌مدیا، بهبود ابزار YaST که تقریباً مدیریت کل OpenSuSE را برعهده دارد، استفاده از افکت‌های سه‌بعدی و فانتزی دسکتاپ و مجازی‌سازی، برخی از تازه‌های این نسخه جدید هستند



 Knoppix


این توزیع از گنو/لینوکس یک Live-CD است  این بدین معنی است که کاربر می تواند سیستم خود را به صورت مستقیم از روی سی دی بوت (BOOT ) کند بدون اینکه نیاز به نصب سیستم عامل روی هارد دیسک خود داشته باشد. Knoppix  قدرت بسیار زیادی در شناسایی اتوماتیک سخت افزارها دارد (که حتی از دیگر توزیع های لینوکس در این زمینه قوی تر است) و شامل بسیاری از نرم افزارهای مورد نیاز می شود. این سی دی می تواند به عنوان یک ابزار ریکاوری یا برای تست سخت افزارهای سیستم به کار برود و یا حتی به عنوان یک توزیع گنو/ لینوکس مناسب برای کاربردهای دسکتاپ انتخاب شود. این توزیع بر اساس Debian توسعه داده شده است و دارای آپدیت ها و پشتیبانی مناسبی است .



   Debian


یکی از قدیمی ترین توزیع های گنو/لینوکس است که توزیع های بسیاری همچون اوبونتو بر اساس آن گسترش یافته اند. Debian  پروژه ای آزاد و غیرتجاری است که هم اکنون بیش از هزاران توسعه دهنده در سراسر دنیا بر روی نسخه های مختلف آن کار می کنند. این پروژه بسیار بزرگ است و یازده سکوی سخت افزاری را که شامل PowerPC، x86، SPARC و AMD64 نیز می شوند را پشتیبانی می کند. Debian  یکی از مقیدترین توزیع های گنو/لینوکس به فلسفه گنو/لینوکس و سیستم عامل یونیکس است، پایدار است و دارای یکی از بزرگترین اجتماعات کاربری لینوکس است. Debian  همچنین دارای مستندات بسیاری است و به تعداد زیادی از زبان های دنیا ترجمه شده است. فقدان ابزارهای گرافیکی و نصاب گرافیکی استفاده از Debian را برای بسیاری از کاربران سخت نموده است. در حقیقت ماندن در Debian در مقایسه با توزیع های دیگر مشکل تر است. بر همین اساس کاربرانی که قصد استفاده از لینوکس در کامپیوترهای شخصی را دارند بیشتر به طرف توزیع های بر اساس Debian مانند اوبونتو کشیده می شوند. Debian  انتخاب مناسبی برای استفاده در کامپیوترهای سرویس دهنده (Server) خواهد بود.  



منابع :




 www.oujnewe.com


 www.shabakeh-mag.com


   www.linux.com


   http://articles.techrepublic.com.com/5102-10877-6150906.html


   www.fa.wikipedia.org



  • کلمات کلیدی : Fadora، Ubuntu، OpenSuse، knoppix، Debian، Parsix
  • نوشته شده در  یکشنبه 88/11/18ساعت  1:34 عصر  توسط لیلا 
      نظرات دیگران()


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    جنبش نرم افزارهای آزاد
    کاربردهای سیستم عاملهای شکل گرفته بر پایه لینوکس
    نرم افزارهای کارسازِ تحت لینوکس
    فهرستی از توزیعهای لینوکس